Biduanita Negara, Datuk Sharifah Aini Meninggal Dunia

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Semalaman kak sweetkurma tidak boleh tidur disebabkan sakit kedua dua belah bahu dan juga belakang, sejak akhir2 ni memang tak boleh kerja lebih sikit tentu akan sakit, apa pun alhamdulillah, moga ada dosa2 yang terhapus jika redha dengan kesakitan.

Sakit belakang ni memang sering menyerang, tapi malam tadi di ikuti dengan rasa hati yang tak tahu macam mana nak di ceritakan, rasa serba tak kena, bagi menghilangkan rasa keresahan ni kak sweetkurma terus membaca surah al fatihah dan selang-seli dengan beristighfar, tiba2 jam 3,30 pagi terasa nak tengok handphone sebab tak boleh tidur, masa tu lah, kak sweetkurma terkejut bila terbaca “FB status hilal azmi” dengan berita pemergian biduanita negara Datuk Sharifah Aini, 1.26 pagi 5hb Julai, 2014, sabtu, 7 Ramadhan.

sh.aini2

sh.aini

Untuk kali ini, kak sweetkurma begitu terasa sekali dengan pemergiannya, ada banyak hal yang kak sweetkurma pelajari dengan pemergiannya yang sangat tenang pada pandangan kak sweetkurma, dan itu juga yang dikabarkan oleh teman rapat arwah…. tulisan2 terakhir beliau juga banyak yang menyentuh hati ku dan naluri keibuan ku begitu terasa sekali…

#copypaste

Nukilan Terakhir Allahyarham Datuk Sharifah Aini untuk Anak tunggalnya Aliff :-
~~Hasrat hati seorg ibu tercapai~~

Hari ni saya ingin berkongsi cerita antara IBU & ANAK.
In Shaa ALLAH…..Dengan izin ALLAH Jika tiada aral melintang tidak lama lagi Aliff akan pulang bercuti selama 3 bulan…Bunyi nya lama tapi reality nya sekejap sangat setelah setahun tidak bertemu…kini masa dah hampir tiba untuk dia pulang..saya dah pun kemas kan bilik Aliff.

Saya tidak sabar duduk berbual, berbuka puasa bersama, solat jumaah besama…mendapat undangan berbuka puasa besama…kadang-kadan Aliff jadi Imam dirumah sahabat-sahabat saya…Setiap kali dia jadi Imam….Aliff sangat gemar membaca surah2 yang panjang…air mata saya dibelakang tidak berhenti menangis bangga….bacaan nya sedap sekali & nyaman didengar.

Kadang-kadang kami banyak berbual tentang Hukum – Kehidupan & Kematian tanpa rasa takut dan perbualan Ilmu yang sangat terbuka ..saya lebih banyak bertanya Aliff membawa saya dan kawan2 saya kefahaman yang lebih maxsima …..Banyak kali bila Aliff mengeluar kan Hadith, sebagai Ibu saya terpegun….Lidah nya dah jadi lidah Arab….11 tahun belajar diMadinah….Ma Shaa ALLAH. Ada juga perkara yang saya tanya, jika dia kurang pasti jawapan nya, dia tidak malu berterus terang mengaku apa yang dia kurang pasti dan baru merujuk kepada kitab2 beliau dan menyuruh saya membaca dan fahami…….routine kami di bulan Ramdhan ..selepas berbuka, Kami berterawih…Baca AlQuraan & tidur sekejap…jam 3.30 pagi kami bangun solat Tahajud….saya mendengar Aliff membaca AlQuraan sampai subuh……. Mi turun bersahur dan makan bersama-sama…Makanan Aliff sangat simple..In Shaa ALAH….Kami semua di rumah nak habis kan Khatam Quraan sebelum lagi berakhir nya bulan Ramadhan….Selalu nya malam ketiga Kiamulaii kami dah selesai Khatam AlQuraan.

3 bulan ini bulan yang sangat penting buat saya dan kami satu kelauarga….Nikmat saya sebagai IBU Memasti kan makanan nya terurus…Tukang masak saya sangat rapat dengan Aliff…

Dalam pada perbualan yang ringkas ….saya tidak lupa memesan kepada Aliff…jika ALLAH izin kan Mami ingin mati diPangkuan Aliff…Jika Aliff ada disamping Mami ketika Mami menghembus kan nafas yang terakhir…Mami ingin Aliff Jadi Imam untuk Solatkan Jenazah Mami…Mami akan tersenyum dan bangga. Jangan benar kan orang yang bukan family masuk melihat Jenazah mami dimandi….Hanya Aliff, anak2 angkat Mami – Best Friend Mami dan orang yang menguruskankan pemandian Jenazah….Jika Mami sakit dihospital….orang tidak kenal jangan dibiar kan masuk untuk mengambil sebarang gambar….Jaga Hijab Mami…sekarang zaman HP modern…saya tidak redha gambar saya sakit masuk ke dalam Internet. Jika mami sakit di hospital…Ambil 4 bilik penuhkan anak2 Tahfeez dan semua Ustaz2 Mami bacakan ayat2 AlQuraan dan Surah Yassin untuk Mami….baca perlahan2 supaya tidak mengganggu ketenteraman pesakit lain di Hospital.

Mami berkerja keras selama 45 tahun mencari rezeki dikelilingi dan bermandikan Fitnah untuk mendapat satu kehidupan kita pada hari ni…..Mami mahu kan Aliff hidup besederhana..Mami tidak kaya…..selebih apa yang kita ada kita wakaf kan untuk Anak2 Yatim Piatu….Orang2 Miskin dan Anak Tahfiz. Mami tidak pernah rosak kan Aliff selama ini dengan duit ringgit – Aliff pun anak yang baik bukan mata duitan…..In Shaa ALLAH…..

Sebagai IBU Mami sudah sedia kan keperluan untuk Kehidupan Aliff & Keluarga Aliff…….Mami tidak mahu Aliff berhutang. Beli apa yang kita mampu sahaja! Jangan sekali2 Membazir untuk Keduniaan. Mami sentiasa mendoakan Aliff ditemu kan jodoh dengan Muslimah Solehah yang dapat membimbing keturunan kita dengan baik nya!

CINTA IBU BAWA KESYURGA ALLAH WAHAI ANAK KU – #copypaste

Aliff mengimamkan solat jenazah - sumber BERNAMA
Aliff mengimamkan solat jenazah – sumber BERNAMA

Mungkin ramai yang sudah membaca nukilan buat rakan FB dan anak beliau, tapi kak sweetkurma copy di sini untuk simpanan, kerana banyak yang boleh kita pelajari!

Memang sangat2 tenang hidup seseorang yang jadi pencinta Al-Quran, yang sentiasa mencari ruang dan peluang untuk membaca Al-Quran, moga aku, zuriatku, suamiku dan semua insan2 dan sahabat tersayang menjadi pencinta al-quran, amin Ya Allah…

Moga beroleh kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat, amin Ya Allah.

Sehingga ketemu lagi di lain coretan, InshaAllah.

Wassalam

Sila Kongsi :