Gangguan Bekalan Air

assalamualaikum dan selamat sejahtera

syukran bila melayari masalah bekalan air, di laman web SYABAS memang ada disenaraikan kawasan2 yang terlibat dan mengapa masalah itu berlaku…. untuk selanjutnya boleh layari di sini…. hanya rasa simpati yang dapat ku berikan kepada kawasan yang terlibat, ianya juga melibatkan kawasan perumahan adik ku yang rasanya sudah seminggu terputus bekalan air….

di kawasan danau kota ni, memang dari dulu selalu terputus bekalan air, ada yang bernotis dan ada yang tidak sempat di beri notis, kawasan perumahan yang lebih dari 20 tahun biasalah, ada masalah bocor sana, bocor sini, sumbat sana sumbat sini, pecah sana pecah sini, walaupun ianya sering terjadi, aku masih bersyukur sebab tidak terjadi terlalu lama seperti yang di alami setengah2 kawasan….

gambar hiasan, sumber dari google

gambar hiasan, sumber dari google

kalau terputus bekalan dengan bernotis, boleh lah siap2 dengan simpanan air, tapi kalau tidak bernotis tu yang agak susah juga, tapi sebab dah sering mengalami suasana sebegini, jadi akak pun memang sudah sedia dengan simpanan air di tempayan2 plastik, cuma selalu berdoa, apabila berlaku gangguan bekalan air, agar ianya tidak berlaku terlalu lama….

seteruk mana pun masalah air ni, akak tetap bersyukur sebab jika di bandingkan dengan perkampungan di kemboja di mana terlalu sukar untuk mendapat bekalan air, satu pam air yang diwakafkan di gunakan untuk beberapa kampung…. apa pun keadaannya, diam tak diam, akak sudah pun berada di danau kota ni lebih 20 tahun, moga di permudahkan segalanya oleh Allah SWT….

sekian, segala yang baik semuanya dari Allah SWT….

wassalam

wukuf di Arafah

assalamualaikum dan selamat sejahtera

alhamdulillah, hari ini di beri kesempatan oleh Allah SWT untuk mengikuti khutbah di Arafah yang di siarkan secara langsung oleh TV1 RTM, terimakasih RTM atas siaran yang sangat2 menyentuh qablu ini, tahun lepas, di beri kesempatan oleh Allah SWT mendengar khutbah dari khemah penempatan Zahafis Travel di Arafah, pengalaman yang tidak mungkin ku lupakan, terlalu banyak airmata keinsafan yang mengalir bukan saja airmata ku tapi juga jutaan jemaah haji yang datang dari setiap pelusuk dunia…

wukuf2

wukuf di Arafah adalah salah satu daripada rukun haji, semua umat islam sedia maklum bahawa haji tidak sah jika tidak berwukuf, wukuf ini dilakukan pada 9 Zulhijjah…. wukuf adalah saat kita bersama Allah SWT, ketika berwukuf, kita harus meletakkan diri seolah olah berada di hadapanNya atau yakinlah bahawa Dia sedang memerhatikan kita, maka, inilah saatnya kita seakan akan sedang berdialog dengan Allah SWT dan masanya kita sedang menjalinkan hubungan yang mesra dalam satu situasi yang privasi bersamaNya…

wukuf

dikesempatan ini, sudah pastinya semua jemaah mengabiskan masa untuk beribadat sepenuhnya, solat, membaca al-quran, berzikir dan berdoa sebanyak mungkin, syukur alhamdulillah selepas khutbah semua jemaah diberi peluang untuk membuat aktiviti masing2, rakan jemaah yang satu khemah dengan ku hanya diriku dan seorang mak cik yang tidak datang dengan pasangan, oleh itu aku mengambil kesempatan untuk berada di dalam khemah dan duduk di bawah pokok tempat duduk ku untuk terus berdoa hingga terbenamnya matahari…

saat aku berdoa, ketika itu lah angin terus bertiup sehingga tidak ku rasai kepanasan cuaca di padang Arafah, syukur syukur syukur alhamdulillah, sepanjang berada di Arafah juga, Allah permudahkan semua urusanku, alhamdulillah, terimakasih Allah

seperti insan lain yang pernah ke sini, aku juga ingin datang lagi dan lagi dan lagi…. mudah2an, amin Ya Allah

sekian, buat kali ini, kalau ada tulisan2 yang tidak menyenangkan, ampun dan maaf jua yang ku pinta…..”semangat dan azam untuk hidup tanpa kesedihan, keresahan, kemarahan, kedengkian dan kebencian”….

moga kita beroleh kemenangan di dunia dan di akhirat, amin

rezeki kesihatan

assalamualaikum dan salam sejahtera semua

lama juga blog ni terbiar, tapi tak apa sebab tuan punya di uji dengan sedikit kesakitan melalui pembedahan dan kena tinggal di hospital pusrawi selama lebih kurang 10 hari, alhamdulillah sudah dua minggu berlalu dan kini berehat di rumah serta kena berpantang dua bulan sebagaimana yang disarankan oleh doktor…

kenangan semasa di hospital, ulam-ulaman dan bertungku sebahagian cara untuk memulihkan tahap kesihatan

kenangan semasa di hospital, ulam-ulaman dan bertungku sebahagian cara untuk memulihkan tahap kesihatan

semasa Allah berikan rezeki berbentuk kesihatan, akak tidak begitu serious menjaganya dengan baik, kurang berjumpa doktor setiap kali kesakitan datang, lebih suka ambil ubat-ubatan dari farmasi, bertahun jugak akak mengalami senggugut yang terlalu teruk tapi sering abaikan cukup dengan ubat tahan sakit saja, sehingga lah akak mengalami kesakitan yang tidak terkawal, berjumpa doktor dan di kesan ada ketumbuhan di dalam rahim (peranakan) 6.5 cm, doktor cuba memberi ubat untuk tempoh 6 bulan dengan harapan tidak perlu menjalani pembedahan….

NAMUN

tiba2 akak mengalami pendarahan yang berterusan disertai rasa sakit yang tak terbendung, pergi hospital pusrawi, doktor terus menasihati akak untuk menjalani pembedahan bagi mengeluarkan ketumbuhan, dengan ikhlas hati akak dan suami menandatangani borang persetujuan untuk membuang rahim @ peranakan tanpa mengeluarkan ovari…syukur semuanya berjalan dengan lancar… sekarang baru lah akak sedar PENTINGNYA “KESIHATAN” kerana ianya juga rezeki dari Allah..

ramai yang keliru dengan meletakkan nilai rezeki itu hanya kepada wang ringgit semata mata sehingga terlupa ada rezeki lain yang lebih berharga daripada wang ringgit iaitu kesihatan, tiada siapa yang boleh meramalkan apakah kesihatan diri akan berterusan baik…

ingat sihat sebelum sakit…

sekian, buat kali ini, moga kita beroleh kebahagiaan di dunia dan di akhirat, amin Ya Allah

ujian ketika bermalam di Mina

assalamualaikum dan salam penuh kedamaian buat semua, dikesempatan ini kak sweetkurma ingin berkongsi salah satu pengalaman semasa menjalani ibadah haji baru2 ini….

separuh biji epal yang ku makan untuk kekal bertenaga semasa bermalam di Mina atas ihsan seorang hamba Allah

ketika ibadah haji Allah tidak melihat berapa banyak duit yang kita bayar, berapa tinggi pangkat dan jawatan semua ini tiada nilai. kesabaran, khidmat, ikram, redha dengan ujian itu antara yang Allah tengok untuk mendapat Haji Mabrur, tidak akan ada seorang jemaah haji yang terlepas dari ujian ketika mengerjakan ibadah haji kerana Haji Mabrur itu terlalu tinggi nilainya (petikan dari blog denaihati)

kenangan ketika bermalam di Mina

ingin membenarkan kata2 yang di tulis oleh Denaihati bahawa tidak akan ada seorang jemaah haji yang terlepas dari ujian ketika mengerjakan ibadah haji kerana Haji Mabrur itu terlalu tinggi nilainya… kak sweetkurma juga tidak ketinggalan dari ujian ini, untuk bermalam di Mina pada waktu itu pihak Travel agent tidak dapat menyediakan makanan kerana semua makanan telah di uruskan oleh Muasassah Asia Tenggara untuk jemaah yang bermalam di khemah yang disediakan sahaja…

oleh kerana kak sweetkurma memilih untuk tidak tinggal di khemah, maka bekalan makanan untuk bermalam di Mina hendaklah di bawa sendiri dari Makkah, kak sweetkurma telah membeli buah anggur untuk bekalan ketika hendak bermalam di Mina, kerana ketika itu akak mengalami sakit tonsil yang agak teruk, jadi makanan yang boleh ku makan adalah buah2an sahaja, tapi nak dijadikan cerita buah anggur tersebut telah tertinggal di dalam bilik penginapan di Makkah, setelah berjalan kaki sejauh lebih kurang 3 kilometer dari tempat parking bas sampailah di Mina, selepas melontar jamrah, akak rasa begitu letih dan lapar sementara nak menunggu 6 jam lagi waktu untuk balik semula ke Makkah….

teringat akan buah anggur yang ku beli, tetiba akak baru teringat yang akak tertinggal bungkusan buah anggur tersebut, masa tu dah rasa nak termuntah sebab terlalu lapar, tengok jemaah di sekelilingku semuanya sedang asyik makan, ada yang makan nasi, roti, buah dan macam2 bekalan yang di bawa, akak waktu itu hanya mampu menelan air liur yang dah kering….

air mata hampir menitis mengenangkan nasib (dalam hati berkata mungkin ini ujian dariNya), maka dengan tidak punya rasa malu, akak bertanya kakak sebelahku ada tak bawa makanan, rupanya kakak ni pun tak bawa makanan, yang dia ada hanya sebiji epal pemberian hamba Allah di sebelahnya dan sedikit kurma, tonsil tengah sakit tentu tak boleh nak telah kurma…. dengan raut muka penuh simpati dan ikhlas kakak tu bagi satu2nya epal yang dia ada kat akak, akak pun hanya sanggup memakannya separuh saja dan separuh lagi bagi semula kat kakak tu untuk dia makan…

dengan memakan separuh biji epal dan minum sedikit air zam zam yang ku bawa, aku kira memang cukup untuk bekalan 6 jam bermalam di Mina, namun, kebesaran Allah tiada tandingannya bila mana akak menerima SMS dari seorang insan yang berhati mulia untuk menjemputku ke khemahnya minum teh/kopi dan makan roti, detik itu juga air mataku bercucuran kerana begitu bersyukur atas pertolongan Allah melalui hambaNya ini… maka bermalam lah akak di khemah insan tersebut dengan perut yang terisi roti dan teh o panas serta dapat melaksanakan solat secara jamak maghrib dan isya’…

doaku “ya Allah Kau bantulah insan2 yang pernah membantuku” amin…

betul kata Denaihati Ilhamku dalam status FB dan twitternya….
- kita merancang tapi perancangan Allah lagi hebat -