akibat putus cinta

sumber google

hari ni kak sweetkurma terbaca kisah seorang gadis cuba membunuh diri dengan terjun dari tingkat 6 sebuah hotel akibat masalah hubungan dengan teman lelaki

bila membaca kisah2 benar begini naluri seorang ibu cepat tersentuh terus teringat kat anak2 yang sedang meningkat remaja dan sudah pastinya sedang atau akan melalui fasa jatuh cinta…harap2 anak2 kak sweetkurma terhindar dari gejala2 yang tidak diingini sebagaimana yang dipaparkan dalam the forblogger.net (informasi & isu semasa), mengambil jalan mudah untuk mengatasi masalah cinta dengan menempah tempat yang paling dasat di dalam neraka dengan membunuh diri…(syukur gadis ini dapat diselamatkan oleh BOMBA)

bila berdepan dengan masalah sebegini, nurani kita tidak boleh lemah, kita kena cekal dan kuat dalam menangangi segala dugaan mendatang, nurani memang selalu kena rawat dengan keyakinan dengan mengatakan bahawa setiap permasalahan pasti ada jalan penyelesaian, berat macam mana sekali pun…. kembali lah kepada Allah yang Satu..

melalui corak corak ranjau kehidupan yang tidak akan berubah melainkan kita sendiri yang boleh merubahnya, baik atau buruk, terang atau gelap, pilihan ada ditangan kita, oleh itu kuat kuat kanlah jiwa moga kehidupan tenang dan bahagia akan menjadi milik kita jua… inshaAllah

Sila Kongsi :
  • […] masalah. Janganlah pula digadaikan nyawa ynag diberi semata-mata ingin lepaskan tekanan akibat putus cinta. Tak berbaloi rasanya. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan […]

  • […] masalah. Janganlah pula digadaikan nyawa ynag diberi semata-mata ingin lepaskan tekanan akibat putus cinta. Tak berbaloi rasanya. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan […]

  • Dadan September 10, 2012 at 6:26 pm

    Allah tidak akan menibankan ujian atau cobaan kepada hambanya diluar kemampuannya, untuk itu bersabarlah…karena dalam kesulitan pasti ada kemudahan
    Dadan recently posted..Apa Pendapat Anda Tentang Blog Ini?My Profile

  • akubiomed September 10, 2012 at 6:58 pm

    Putus cinta adalah pengalaman yang pahit. Selagi ingat kepada Maha Esa, Insyallah dapat dihindar daripada melakukan perkara-perkara yang melampau batas sebagai seorang islam.

    Ingatlah ibubapa sentiasa ada membantu untuk mengurangkan keperitan yang dialami.
    akubiomed recently posted..Sentuhan Kasih Ramadan Kg Orang Asli Bukit KalaMy Profile

    • sweethoney September 10, 2012 at 7:05 pm

      betul tu azrin, akak pun pernah rasa pahit dan pedihnya putus cinta, tapi masa tu akak tak malu nak berkongsi kisah duka dengan arwah emak, alhamdulillah arwah emak amat memahami serta terus berdoa agar anak dia menemui cinta yang tulus… ajar kita supaya dekatkan diri kepada Allah yang Satu… sebagai ibu itu lah harapan akak agar anak2 sedia untuk berkongsi masalah dari bertindak diluar batasan agama

  • Manan Qayyim September 10, 2012 at 8:36 pm

    Bagi saya seorang remaja… Memang kami golongan ingin mencube sesuatu yg baru….
    Saya juga mencari, apa itu makna CINTA. dulu masa sekolah pernah la juga bercinta.

    Tapi kini bila dah faham CINTA yg sebenar. tak berani nk bercinta (dlm konteks manusia) kalau tak de niat nak jadikan dia sebagai Isteri.

    Bagi saya Ibu Bapa perlu jelaskan kpd Anak2 tentang CINTA , Seks dan perubahan meningkat dewasa dr perspektif agama masing2….
    Manan Qayyim recently posted..Gabreil Muniz : Kudung Kedua-dua Belah Kaki, Hebat Bermain Bola.My Profile

    • sweethoney September 10, 2012 at 9:41 pm

      wahhh baguiii
      sangat bernas
      terimakasih sudi singgah

  • Cikgu Hairul September 10, 2012 at 9:50 pm

    kalau meletakkan cinta mendahului segala-galanya, bila terputus macam ni la jadinya. ya Allah jauhilah kami dari mencintai makhluk lebih dari kami mencintaiMu ya Allah..
    Cikgu Hairul recently posted..Untukmu CikguMy Profile

    • sweetkurma September 10, 2012 at 11:54 pm

      aamiinn…
      betul tu cikgu, akak setuju sbb ramai yang meletakkan cinta lebih dari segala galanya
      sweetkurma recently posted..akibat putus cintaMy Profile

  • wazy September 10, 2012 at 9:51 pm

    Putus cinta memang perit,tapi bagi mereka aygn ada ibubapa dan rakan-rakan rasanya tak terjadi macam cerita di atas tu,sokongan peribadi fizikal dan mental dari orang sekeliling amat membantu dari individu yang putus cinta tersebut buat perkara yang bukan-bukan
    wazy recently posted..Lontong Goreng Atau Maggi Kari ?My Profile

    • sweetkurma September 10, 2012 at 11:55 pm

      ya betul, tindakan terburu buru mmg mengundang bahaya…
      se elok eloknya lepaskan tak kisah sama ada melalui mencurahkan dengan sesiapa yang dia senang…
      sweetkurma recently posted..akibat putus cintaMy Profile

  • KiD September 10, 2012 at 10:34 pm

    jatuh terperosok tersembam.. walau apa pun terjadi, tetap kena gagahkan diri untuk bangun semula. semua orang merasai perkara ini. bunuh diri sebab putus cinta… hmmmm.. patut tak bercinta sangat sebelum kawin nih,, tul tak?
    KiD recently posted..Tudung Kedai Kak Siti Selesa dan BerbaloiMy Profile

    • sweetkurma September 10, 2012 at 11:56 pm

      eloknya macam tu lah, bercinta biar berpada pada…eratkan cinta selepas kahwin adalah sebaik baiknya
      sweetkurma recently posted..akibat putus cintaMy Profile

  • Hafizul September 10, 2012 at 10:41 pm

    perkara macam ni mintak jauh dalam kehidupan kelurga sy..dan pastinya cabaran sebegini perlu ditempuhi bila bergelar seorang ayah..harapan ayah kepada si anak agar sentiasa menjadi insan yang soleh di dunia dan akhirat..dan begitu besar cabaran dalam mendidik anak-anak..semoga sy nmampu menghadapinya…
    Hafizul recently posted..Kehidupan Tak Seindah Yang DiharapkanMy Profile

  • Encik Anif September 10, 2012 at 10:48 pm

    Asas kalau tidak kukuh begitulah kesannya.. Sentisa cari jalan mudah untuk selesaikan masalah!
    Encik Anif recently posted..Monday Blues Yang Tidak DisengajakanMy Profile

  • JMR September 10, 2012 at 10:58 pm

    semoga anak2 skang ni lebih bijak membuat keputusan dan berfikir pnjang…
    JMR recently posted..09.09.12 ::luv ya!My Profile

  • lewisdotmy September 11, 2012 at 12:25 am

    putus cinta bukan bermakna kehidupan kita tiada lagi, terus tabah
    lewisdotmy recently posted..Promosi Harga Samsung Galaxy S3 Samsung Galaxy NoteMy Profile

  • Nadot September 11, 2012 at 12:33 am

    pelik sebenarnye bile ade org lemah sgt smpi sanggup bunuh diri sbb cinta putus. tp ye la..org lain2, ade yg kuat ade yg lemah la kot..huhu

    Teringat kawan hasben yg penah putus cinta smpi minum minyak petrol sbb frust. Seb baik hidup dan skrg ni dia gelak je ingat balik kebongokan dia dulu..adoyaaii
    Nadot recently posted..Melalak Sampai PagiMy Profile

    • sweethoney September 11, 2012 at 12:33 pm

      betul tu mmg bongok lah kalau putus cinta sampai nak bunuh diri…
      tak nak fikir rational dan positif

  • Sop September 11, 2012 at 1:32 am

    masalah dengan kita sekarang ialah pegangan agama. bila kurang, semua negatif akan berkaitan.

    jika ibubapa tahu anak ingin bunuh diri kerana BF, sedihnya hati. dr kecil hingga besar dijaga, begitu jadi nyer.. iks iks iks
    Sop recently posted..Cabaran Cupcake Oleh CelcomMy Profile

    • sweethoney September 11, 2012 at 12:34 pm

      betul sebagai emak bapak, mmg lah sedih kalau dapat tahu ada anak yang sebegini

  • Nurul September 11, 2012 at 9:03 am

    inilah padahnya kalau diikutkan sangat dekat hati & perasaan..
    Nurul recently posted..Hot FM Pagi: X Cukup DuitMy Profile

  • azman September 11, 2012 at 12:56 pm

    Putus cinta memang sakit,lagi sakit kalau tak ada cinta hehehe… 🙂

    Bagi saya asas agama kena kukuh barulah tak terjadi kejadian bunuh diri

    * dulu putus cinta ngadu kat mak hehehe 🙂

    • sweetkurma September 11, 2012 at 4:16 pm

      samalah kita…putus cinta ngadu dengan emak…
      lagi sakit kalau jatuh cinta lagi…huhu
      sweetkurma recently posted..akibat putus cintaMy Profile

  • hatiputera September 11, 2012 at 3:30 pm

    inilah cabaran seorang ayah dan ibu dalam mendidik anak-anak pada masa sekarang. Semoga keluarga kami dijauhkan dari perkara-perkara yang memudaratkan.
    hatiputera recently posted..Iphone 5 dilancarkan 12 September 2012?My Profile

    • sweetkurma September 11, 2012 at 4:17 pm

      mudah2an aamiinn
      ibu bapa sekarang punya tanggungjawab yang sangat2 mencabar
      sweetkurma recently posted..akibat putus cintaMy Profile

  • donnyien September 11, 2012 at 5:21 pm

    kes sebegini semakin meningkat di malaysia, malah diseluruh dunia, dunia semakin tua~ harap2 dia akan sedar
    donnyien recently posted..Cara Naikkan Alexa Rank: 1ST Giveaways BudakFelda.ComMy Profile

    • sweethoney September 11, 2012 at 6:35 pm

      macam dah jadi trend pulak, ada masalah especially pasal putus cinta terus nak ambik jalan singkat untuk bunuh diri

  • donnyien September 11, 2012 at 5:22 pm

    blogwalking bah
    donnyien recently posted..Cara Naikkan Alexa Rank: 1ST Giveaways BudakFelda.ComMy Profile

  • Lawrence Vision September 11, 2012 at 8:35 pm

    Memang kategori bodoh la mereka yang membunuh diri tu, kalau ye pun tunggulah iPhone 5 keluar dulu hahaha. Sebenarnya takda untungnya bunuh diri, malah kita telah menghampakan ibu bapa kita sendiri dengan tindakan bodoh macamtu.think twice!
    Lawrence Vision recently posted..Di Mana Anak-anak Bila Ibu Bapa Sakit?My Profile

  • Ummi Hanie September 12, 2012 at 9:35 am

    ruginyeee mati sia2 kerana cinta yg entah tulus entah tidak…
    Ummi Hanie recently posted..Cabaran minum susu dalam 21 hariMy Profile

  • anazkia September 12, 2012 at 9:44 am

    Innalillahi…
    Cetek sungguh pemikirannya
    anazkia recently posted..Melintas di Sempadan ThailandMy Profile

  • irsah September 15, 2012 at 9:29 am

    sudah ilangkah iman kita di malaysia nih??? atau didikan yang masih kurang terhadap anak2… apa pun jadikan iktibar buat kita semua yer kak.

    p/s: lagu feveret pulak tuh akak paste.. layan dulu naaaaa….

  • Kongsi pendapat anda

    CommentLuv badge