hebatnya dugaan

assalamualaikum dan salam penuh kedamaian buat semua….

sumber google
sumber google

dapat whatsApp dari seorang teman yang cuba memberitahu bahawa dia sedang di duga begitu hebat sekali, agak terkejut dengan statement yang di hantar….

dugaan yang HEBAT? adakah ianya sehebat dan sedahsyat dugaan yang diterima oleh para sahabat Rasulullah yang tabah dalam berdepan dengan perlbagai bentuk cabaran, mereka sanggup dimaki hamun oleh orang2 yang tidak suka menerima dakwah…. sanggup menerima keperitan hidup dengan segala bentuk cubaan kukuh dalam mempertahankan nilai2 iman seperti yang dialami oleh Bilal bin Rabah demi mempertahankan kalimat La Illa Ha Illa Allah…

temanku bilang tak lah sehebat dan sedahsyat itu, tapi amat2 tertekan dengan masalah kewangan sejak kebelakangan ni disebabkan banyak projek2 yang awalnya nampak lancar tiba2 semua kena tangguh, ada bil2 yang nak di bayar dan juga bayaran pinjaman peribadi hanya utk satu bank sahaja… kalau itu yang di kabarkan sebagai dugaan yang hebat, akak hanya mampu tersenyum…

bagi akak itu hanya ujian yang sangat2 kecil jika dibandingkan dengan dugaan dan ujian yang Allah beri kat akak pada suatu ketika dahulu, tapi itu semua sudah berlalu dan sudah menjadi lipatan sejarah, kalau boleh akak mahu sentiasa bersyukur dengan ujian yang Allah beri…. moga terus diberi kekuatan Iman oleh Allah SWT…

inshaaAllah, akan dikongsi bila tiba masanya nanti…

astaghfirullah….

Sila Kongsi :
  • Melastik Bintang January 11, 2013 at 10:33 pm

    dugaan dugaan dugaan.. kalau melibatkan kewangan.. kadang-kadang boleh buat jiwa tertekan..
    Melastik Bintang recently posted..Penghargaan Buat Rakan BloggerMy Profile

    • sweetkurma January 11, 2013 at 10:56 pm

      kalau tak dapat di kawal perasaan memang boleh tertekan, tapi kita masih punya Allah untuk memohon agar dipermudahkan
      sweetkurma recently posted..hebatnya dugaanMy Profile

  • Kujie January 11, 2013 at 10:56 pm

    tiao org diduga mengikut kemampuan masingยฒ..kan
    mgkn itulah kemampuan dia..

    moga kita dijauhkan dugaan dan diberi kekuatan untuk menempuhnya
    Kujie recently posted..Warung Pinggan Besar Aziz SatarMy Profile

    • sweetkurma January 11, 2013 at 10:58 pm

      betul tu, tapi kadang2 orang ni terlalu “mue” sebab semuanya tersedia, bila hadirnya dugaan kecil, dia jadi mengelabah tak tentu pasal sebelum berusaha untuk mengatasinya
      sweetkurma recently posted..hebatnya dugaanMy Profile

  • azman January 11, 2013 at 11:22 pm

    Kalau kita rasa susah,ada lagi org yg lebih susah ๐Ÿ™‚

    • sweetkurma January 11, 2013 at 11:31 pm

      betul tu, kita selalu kena tengok orang yang lebih susah dari kita, jangan pandang orang lebih senang, kalau gini gayanya memang “depress” lah jawabnya
      sweetkurma recently posted..hebatnya dugaanMy Profile

    • nurmisnan January 12, 2013 at 12:53 pm

      Benar..
      nurmisnan recently posted..Wordless Wednesday #68My Profile

  • wazy January 11, 2013 at 11:23 pm

    Dugaan mengajar kita untuk bersabar dan kembali merenung perjalanan masa dan hidup kita
    wazy recently posted..99 Langkah Menuju Kesempurnaan ImanMy Profile

    • sweetkurma January 11, 2013 at 11:31 pm

      betul tu, memang kena pandang ke depan tapi sekali sekala kena pandang belakang jugak…
      sweetkurma recently posted..hebatnya dugaanMy Profile

  • Blog Keperawatan January 12, 2013 at 12:26 am

    Setiap manusia tentunya tak akan pernah luput dari cobaan serta ujian dalam kehidupan ini, Baik dari segi badan, ekonomi, perasaan dan sebagainya. Tetapi bila kita tetap berusaha berdoa dan tetap dalam prasangka baik kepada Allah Ta’ala Insya Allah setiap masalah akan bisa ada jalan keluarnya.

    Dengan adanya suatu ujian akan meningkatkan kadar keimanan kita bila kita bisa lulus darinya
    Blog Keperawatan recently posted..Permohonan Maaf Untuk DenaihatiMy Profile

  • akubiomed January 12, 2013 at 12:35 am

    Walaupun hutangnya satu bank sahaja dugaan tetap ada. Kalau sudah pokai apa pun tak boleh buat.
    akubiomed recently posted..SIC beri 2 tiket percuma F1 Petronas 2013My Profile

    • sweetkurma January 12, 2013 at 2:12 am

      betul lah tu, tapi baru rasa2 tak boleh bayar sebab projek tak masuk tapi due date belum sampai lagi, dah mengelabah… kalau kita tenang menghadapinya inshaaAllah ianya lebih mudah untuk diatasinya
      sweetkurma recently posted..hebatnya dugaanMy Profile

  • Sha January 12, 2013 at 7:19 am

    Semoga Allah memberkati hidup kak ct dan sahabat. Hanya doa yg boleh kita panjatkan ke hadrat Ilahi agar diberi petunjuk dan hidayah atas segala masalah.amin

  • KiD January 12, 2013 at 10:20 am

    Mungkin masa itu difikirkan ia adalah dugaan yang hebat setakat ini.. kalau kita dahsyat.. orang lain lagi dahsyat kan..?

  • titan January 12, 2013 at 10:42 am

    bagi orang..mungkin sangat kecil dugaan tu. tapi bagi dia..sangat besarrrr…
    titan recently posted..Cara blogger otai buat duit dengan blog?My Profile

  • UmmiKami January 12, 2013 at 11:17 am

    Salam manis buat Sweetkurma, ๐Ÿ˜€

    Gelap hujan tiadalah mentari,
    Peti keranda umpama rumah;
    Setiap ujian yang Allah beri,
    Pasti ada sejuta hikmah.
    UmmiKami recently posted..Pantun Siapa Itu Ya..My Profile

    • sweetkurma January 12, 2013 at 2:16 pm

      salam manis buat sweetkurma
      terasa bangga bila di puji
      suka suka jer dari sweetkurma
      harus bersyukur ketika di uji
      sweetkurma recently posted..hebatnya dugaanMy Profile

  • nurmisnan January 12, 2013 at 12:52 pm

    Memang berat hendak diterima walaupun dugaan itu hanya kecil jika dibandingkan dgn mereka yang lebih berat lagi. Hanya yang perlu kita lakukan adalah SABAR + IKHLAS. Amalan doa Yunus dapat membantu..
    nurmisnan recently posted..Wordless Wednesday #68My Profile

  • Nadot January 12, 2013 at 1:28 pm

    Sebelum saya dapat berfikir secara rasional, saya akan gelabah gila juga kalau tiba-tiba ditimpa problem yang tak disangka-sangka.. ‘Iman tak cukup kuat lagi.. Hehehe.. Semoga semuanya dipermuhdakan untuk kawan kak Siti tu ๐Ÿ™‚
    Nadot recently posted..Baru Bulan Januari, Dah Dapat 3 CPUVMy Profile

  • UmmiKami January 12, 2013 at 6:35 pm

    Senyum dalam sabar ya sis.. ๐Ÿ˜€
    UmmiKami recently posted..Pantun Melanggris..(Melayu-Inggeris), Pantun Versi Baru..My Profile

  • kak ina kl January 12, 2013 at 7:45 pm

    segala dugaan hendaklah di hadapi dengan penuh sabar..insyallah ianya dapatkan di selesaikan juga akhirnya
    kak ina kl recently posted..Durian Bukit SedapMy Profile

    • sweetkurma January 12, 2013 at 8:50 pm

      mudah2an, alhamdulillah ada perkembangan positif, bil sudah pun di bayar
      sweetkurma recently posted..hebatnya dugaanMy Profile

  • Hairul Hissam January 14, 2013 at 9:02 pm

    yelah.. saya ingat ujian apa tadi.. rupanya masalah kewangan.. tapi kalau terlalu asyik memikirkan… mmg boleh membawa stress yg teruk..
    Hairul Hissam recently posted..Cara Mengatasi Stress Kemurungan Dgn Makanan. Dimana RasionalnyaMy Profile

  • iAwani January 15, 2013 at 8:40 pm

    setiap orang ada dugaan masing-masing, cuma berbeza dari segi situasi dan jenis dugaan sama ada besar atau kecil.

  • Alynn January 18, 2013 at 9:40 am

    be strong kak ๐Ÿ™‚
    setiap ujian dan dugaan ada hikmahnya..^^
    Alynn recently posted..Makan-MakanMy Profile

  • fiezaradzi January 22, 2013 at 5:22 pm

    biasalah akak, hidup tak de dugaan ni, bukan hidup namanya.. dugaan tetap ada, kecil atau besar, dan macam mana penerimaan org yg kena uji tu. pun selalu diuji, wpun kerja makan gaji ni.. tapi bila fikir baik2, bersabar je la, Allah itu maha tahu. dia lebih tahu yg terbaik utk kita.. dan bila baca buku pasal tokoh2 terdahulu, rasa dugaan kita tu kecil je sebenarnya…

    • sweethoney January 22, 2013 at 5:42 pm

      hehe thanks sis, tak pe masih ada peluang untuk 2013 sis
      terimakasih sudi singgah

    • sweethoney January 22, 2013 at 5:43 pm

      setuju sesangat tu sis i LIKE 1000 kali

  • sohoque February 5, 2013 at 11:08 am

    Setiap org ada tahap penerimaan dugaannya yg tersendiri. Mungkin stkt ini itulah dugaan yg plg beratutknya. Jika lps ni ada lg dugaan lbh berat dr itu baru dia rasakan yg dugaan skrg ini tidak seberapa. Sy juga pernah melalui dugaan yg berat diawal permulaan bisnes sy. Tp sy percaya pd setiap kesukaran dihujungnya ada kemanisan. Allah sudah nyatakan dlm surah al-insyirah

  • baju murah February 23, 2013 at 12:55 pm

    semoga semua urusan dipermudah…

  • jeans murah February 23, 2013 at 12:56 pm

    selalu berprasangka baik akan menghasilkan sesuatu yang positif…

  • Kongsi pendapat anda

    CommentLuv badge