kisah ku di aidilfitri 2012

assalamualaikum dan selamat hari raya semua….

sabtu pagi kak sweetkurma sudah bertolak balik ke kampung halaman parit sulong, batu pahat…alhamdulillah perjalanan yang sangat indah dimana lebuhraya tidak begitu sesak…

syukur dapat berbuka bersama-sama sebahagian besar adik beradik di rumah pusaka yang didiami abangku yang sulong, waktu berbuka yang sangat2 meriah lebih dari 20 orang, kesedihan mula ku rasai bila tiada insan yang paling kak sweetkurma rindui iaitu bapak dan emak yang dah lama pergi…

sebahagian dari keluarga besar kami

tidak mahu terus bersedih, ingin menikmati hariraya dengan gembira dan penuh syukur, hampir semua hidangan hariraya disediakan oleh kakak ipar dan dua orang kakak ku, kak sweetkurma cuma makan dan tidur jer… seminggu

selepas solat sunat, kakak2ku ajak pergi ke Masjid kampung sebelah, ada meraikan majlis bersama Dato’ Mohid Mohamed, Ketua Setiausaha, Kementerian Belia dan Sukan dan juga Professor Dato’ Dr Oteh Maskon, anak kampung yang berjaya menaikkan nama kampung… disamping itu ada juga acara menyerahkan sumbangan untuk ibu2 tunggal kampung kami…masa ni lah kak sweetkurma jumpa balik kawan2 sekolah rendah yang lebih 30 tahun tak jumpa…saat yang sangat2 menyeronokkan, bersembang, ketawa, makan dan bergambar sama…dag dig dug jugak sebab terjumpa mantan cowok..hehe

menyampaikan sumbangan kepada ibu tunggal
bergambar bersama orang kampung
penduduk kampung

raya ke dua beraya beramai ramai ke rumah saudara mara, kami 5 keluarga memang meriah dan seronok tak hengat…sampai rumah petang, terus pekena asam pedas ikan jenahak…. fuhhh terangkat…

beraya sakan kami 5 keluarga

hari selasa penghuni rumah pusaka sudah mula beransur susut, bila dah mula sunyi, akak tak leh tahan dah, jadi sayu jer hati ni, pagi rabu lepas subuh kami 3 beranak balik ke kuala lumpur… di kuala lumpur, rumahku diserbu adik beradik pulak, alhamdulillah sangat2 gembira…

kami tiga beranak

ini lah kisah rayaku…

Sila Kongsi :
  • azman August 26, 2012 at 12:40 pm

    Sedih tak terasa sangat lah kan,sebab masih ada lagi adik beradik yang lain.Saya pun kalau mak dah tak ada,akan jadi sayu macam Akak jugak lah nampaknya…

    *tapai dah jadi ๐Ÿ™‚
    azman recently posted..Kisah Raya – Balik KampungMy Profile

    • sweetkurma August 26, 2012 at 5:08 pm

      alhamdulillah, sedih tapi sekejap…ziarah emak tu selalu sementara ada, jangan sampai menyesal kemudian hari…
      belum ada rezeki nak makan tapai pulut tu…tapi alhamdulillah kemarin puas jugak makan sebab kawan bagi
      sweetkurma recently posted..kisah ku di aidilfitri 2012My Profile

  • Zarul Umbrella August 26, 2012 at 1:56 pm

    wah mantan cowoknya yg mana satu ek? hehehe
    Zarul Umbrella recently posted..Blog Masuk TVMy Profile

  • anif August 26, 2012 at 4:04 pm

    Part “mantan cowok” tu tak boleh tahan la kak! ๐Ÿ˜€ hehe..
    anif recently posted..Aktiviti Berziarah DiteruskanMy Profile

  • Dadan August 26, 2012 at 4:12 pm

    Memang indah berhari raya bersama seluruh keluarga besar dan sanak saudara di kampung halaman, plus bisa berjumpa dengan teman2 lama, plus berjumpa pula dengan sang mantan….hehehe
    Dadan recently posted..Cara Mengatasi Kulit Telapak Kaki Pecah-pecahMy Profile

  • Hafizul August 26, 2012 at 4:55 pm

    Emm ikan jenahak??tak pernah dgr lagi nama tu…haha..meriah raya kak ct bersama penduduk kg..hehe
    Hafizul recently posted..Akibat Raya Sakan, Ranking Alexa Dah JatuhMy Profile

    • sweetkurma August 26, 2012 at 5:11 pm

      ikan jenahak lebih kurang ikan merah jugak cuma dia agak kecil dan lebih lemak….fuhhh jadi teringat ni hehe
      yup meriah beraya dengan penduduk kampung
      sweetkurma recently posted..kisah ku di aidilfitri 2012My Profile

  • wandisini August 26, 2012 at 6:36 pm

    salam aidilfitri untuk akak sekeluarga
    wandisini recently posted..Salam Aidilfitri 1433hMy Profile

  • Denaihati August 26, 2012 at 7:54 pm

    Selamat hari raya n maaf zahir batin dr kami sekeluarga

    • sweetkurma August 26, 2012 at 9:08 pm

      selamat hari raya jugak serta maaf zahir dan batin
      halalkan segalanya yang sengaja dan tak sengaja kot2 ada yang menguris hati dan termakan serta terminum
      sweetkurma recently posted..kisah ku di aidilfitri 2012My Profile

  • spudin August 26, 2012 at 9:07 pm

    sangat meriah di hari raya ni .. hehe..
    Amat sedih kalau tak dapat beraya bersama keluarga
    tercinta
    spudin recently posted..Akhiran Bukak Baju Tunjuk…My Profile

    • sweetkurma August 26, 2012 at 9:08 pm

      betul tu fudin, sangat meriah dan gembira bersama keluarga besar kami…tak boleh bayangkan kalau raya tanpa mereka
      sweetkurma recently posted..kisah ku di aidilfitri 2012My Profile

  • akubiomed August 26, 2012 at 9:24 pm

    Apa bila sudah balik kampung tentu ngobrol sampai ayam berkokok kan kak Siti. ๐Ÿ™‚

    • sweethoney August 26, 2012 at 9:27 pm

      hehe betul tu, suara ayam berkokok pun jadi sayup2 sebab suara kami lagi kuat

  • Nadot August 27, 2012 at 2:25 pm

    Kalau tau kat mane, boleh saye singgah beraye rumah kak siti otw balik ke KL ikut pagoh…hehehe

    jumpe mantan cowok yg mahaal tuu… heheh
    Nadot recently posted..Lupa Bawa Baju untuk Cuti-cuti MalaysiaMy Profile

  • Nurul August 27, 2012 at 3:27 pm

    Meriahnya.. Selamat hari raya Aidilfitri Maaf zahir & batin akak… ๐Ÿ™‚
    Nurul recently posted..Raya Sudah habis..My Profile

  • daddydee August 27, 2012 at 4:08 pm

    bertemu sanak saudara dan sahabat lama pasti mengubat rindu dihati…
    daddydee recently posted..Siapa Kita Esok Hari?My Profile

  • puanbee August 28, 2012 at 9:18 pm

    Tema merah ye kak ,

    Selamat hari raya , sayu juga baca cerita akk ni , mujur saya masih ada mak ..
    puanbee recently posted..10 Entri Terbaik DenaihatiMy Profile

  • Eizil August 29, 2012 at 5:27 am

    sama tema kita tahun ni warna merah kak… ๐Ÿ˜€ raya tahun ni bersama emak dan adik beradik, ayah dah lama juga pergi bertemu pencipta. Walaupun keluarga saya tak seramai akak, tapi kemeriahan tetap terasa apabila sekali sekala dapat berkumpul beramai-ramai.
    Eizil recently posted..Tak dapat tiga, dua pun jadilah.My Profile

  • Blog Keperawatan September 2, 2012 at 5:54 pm

    Selamat Hari Raya Idul Fitri 1433 H dan semoga Allah menerima amalan ibadah puasa kita semuanya aamiin
    Blog Keperawatan recently posted..Fobia Dan Jenis FobiaMy Profile

    • Blog Keperawatan September 2, 2012 at 5:57 pm

      Kegembembiraan umat Islam setelah berpuasa selama 1 bulan penuh adalah dengan mengucapkan takbir, tahmid dan tahlil dari malam 1 syawal sampai pagi ketika menunaikan ibadah sholat Ied.
      Selain hal tersebut bersilaturahmi dengan sanak saudara dan keluarga adalah kegembiraan dan kebahagiaan yang lainnya
      Blog Keperawatan recently posted..Fobia Dan Jenis FobiaMy Profile

      • sweetkurma September 2, 2012 at 8:11 pm

        setuju banget… kebahagiaan dan kegembiraan
        sweetkurma recently posted..janda angauMy Profile

  • Kongsi pendapat anda

    CommentLuv badge