poligami : sentapppp…

ramai yang sentap bila membaca entry ku “aku izin suamiku kawin lagi“…

sesuatu yang sukar untuk diterima hakikat bahawa masih ada lagi wanita hebat sebegini di zaman yang serba moden dan canggih ini…wanita yang rela suaminya berkahwin lagi dan seterusnya menguruskan majlis pernikahan si suami…

walau bagaimana pun ianya tidak lah semudah yang di sangka, ianya memerlukan kekuatan dalaman yang sangat kuat sebelum bertindak… sebab itu untuk berjaya dari segi rohani dan jasmani, kekuatan dalaman amatlah perlu dipupuk dan dipelihara dengan sempurna….

bagi aku….ada isteri yang mengizinkan suaminya berkahwin lagi tidak lah begitu sentapppp… jika nak dibandingkan…. ada seorang isteri mengizinkan suaminya menyimpan perempuan dan berkesedudukan asalkan tidak berkahwin lagi….yang ini lagi sentapppppp…..nauzubillah….

hakikatnya….wanita memang tidak sanggup @ tidak rela apabila suaminya ada wanita lain sama ada berkahwin atau menyimpan…tapi siapa lah kita untuk menolak ketentuan yang sudah di tentukan….

so, jangan lah terlalu memikirkan rasa takut akan kehilangan…kita sememangnya harus mendidik diri untuk bersedia akan kehilangan kerana semuanya adalah milik Allah….aku sedang dan akan terus mendidik hati agar bersedia…mudah2an Allah terus memberi kekuatan…aamiinn…

indah jiwa indah akhlak…..

Sila Kongsi :
  • puanbee May 16, 2012 at 10:25 pm

    tetap tak dpt bayangkan kak .. tak pa lah tengok taldir
    macam mana .. kadang2 kita tak tahu lg masa depan kita mcm mna kan , dah tau
    nanti pandailah bawak diri
    puanbee recently posted..Aku MenagisMy Profile

    • sweetkurma May 17, 2012 at 12:15 am

      alamak, baca komen bee ni baru akak rasa nak nangis….uwaaaa…cuba pandang ke belakang…sudah tentu kita pernah melalui waktu2 yang sukar kan…ada ker waktu2 tersebut yang kita tak boleh lalui….? semua boleh kan….ishaAllah kita memang boleh….aamiinn
      sweetkurma recently posted..sentapppp…My Profile

  • Izzuddin Fauzi May 17, 2012 at 12:23 am

    Allah tahu apa yag terbaik untuk hambanya ;D
    Izzuddin Fauzi recently posted..Hari Pertama Kerja Lelaki KacakMy Profile

  • ROJAK May 17, 2012 at 10:32 am

    Adalah lebih baik hidup bermadu, kalau tak percaya sila tanya isteri2 salleh yaacob alangkah bahagianya hidup mereka takde sentap jiwa, porak peranda dan sebagainya…
    isteri solehah dibukakan semua pintu syurga untuk dia pilih.. suami yang soleh tak dapat pun macam isteri solehah. itulah kelebihan isteri yang baik berbanding suami yang baik.
    ROJAK recently posted..MMA in MalaysiaMy Profile

  • Rin May 17, 2012 at 11:54 am

    kak, betul cakap akak tu…
    jangan berani memiliki jika takut kehilangan.
    Semuanya hak Allah.
    DIA nak beri, DIA nak ambil, semua atas DIA.

    Sentiasa syukur apa yang kita ada.
    InsyaAllah akan sentiasa bahagia.
    Rin recently posted..Esok Bakal TibaMy Profile

    • sweetkurma May 17, 2012 at 12:14 pm

      terimkasih banyak2 rin sudi singgah dan bagi pendapat di blog akak…betul tu kita kena sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada…BERANI BUAT BERANI TANGGUNG…sanggup memiliki maka kena sanggup untuk kehilangan….memang sukar tapi hakikatnya diri kita sendiri pun milik Allah…
      sweetkurma recently posted..syarat2 baru…arrahnu di bank agro…My Profile

  • ProfHariz May 17, 2012 at 12:30 pm

    Semoga akak diberi kekuatan. Madu dalam perkahwinan tidak semanis madu lebah
    ProfHariz recently posted..Wanita Terdesak Mendambakan Lelaki KacakMy Profile

  • iza May 19, 2012 at 4:41 pm

    Assalam..
    Menangis saya baca kisah2 ni semua…
    Saya belajar sesuatu di sini…iaitu semuanya hanya pinjaman dan bukan milik mutlak kita…sampai masanya nanti, kita terpaksa merelakannya..
    Moga akak tabah hadapi dugaan hidup.
    iza recently posted..Selamat Hari Tua.My Profile

  • Kongsi pendapat anda

    CommentLuv badge