luahan nombor 2

assalamualaikum dan salam penuh kedamaian, moga Allah memberkati dan merahmati kita semua

bila tengok cerita “antara safa dan marwah” astro prima, hati wanita ku begitu tersentuh, tiba2 mengalir airmata tanpa di sedari…. bila cerita isteri ke 2 dalam sebuah rumahtangga, sememangnya yang nampak jahat hanya di tempat yang ke 2, walaupun ada juga nombor 2 yang baik dan dia hadir dalam sebuah rumahtangga yang sedia terbina atas takdir Ilahi… tidak ada wanita yang suka di madu dan juga bermadu (bagi nombor 2)….

Takdir Ilahi mengatasi segalanya, biasanya sang suami memang pandai berjanji, pandai bermain kata2 sebelum dapat, berjanji untuk memastikan kedudukan nombor 2 tidak akan di sia siakan, tapi sampai suatu saat lain jadinya… sebenarnya ada juga isteri ke 2 yang baik…. tapi bila dapat yang baik sang suami pulak ambil kesempatan dengan ambil mudah dari segala hal dan agak keterlaluan bila akak katakan tidak ada rasa tanggungjawab….

walaupun nombor 2, ianya tetap amanah Allah untuk suami pertahankan, untuk suami ada rasa tanggungjawab bukan main suka hati jer disebabkan dia nombor 2… jangan nanti bila dah tarik diri baru nak menyesal….

sekian buat kali ini….

salam sayang dari kak sweetkurma buat semua…

Sila Kongsi :
  • azman July 23, 2013 at 12:57 am

    Dalam bab poligami ni,siapa yg suka no2,memang no 2 dianggap pengacau dan jahat (perampas kata sstgh2 org).Jarang kita dengar cerita yg no 2 baik,semua tak elok dimata. mereka.Tapi hakikat nya masih ada yang no2 yang baik hati. 🙂

    Bab si suami pulak,sikap macam tu lah menghancurkan keharuman poligami ni.Bila dah dapat lain pulak cerita nyer.Sebab tu org lelaki yg nak berpoligami kena betul2 ready fizikal dan mental.Bukan semua lelaki mampu untuk sukses dalam poligami ni. 🙂
    azman recently posted..Iftar Ramadhan Bersama Denaihati NetworkMy Profile

    • sweetkurma July 23, 2013 at 5:48 pm

      jika di ikutkan memang tak mampu tapi “kemahuan mengatasi kemampuan”
      sweetkurma recently posted..luahan nombor 2My Profile

  • Denaihati July 23, 2013 at 1:12 am

    Itulah yg jadi masalah kekadang ramai terlupa apabila ikatan terikat walaupun no dua ada tanggungjawab yg perlu dilunas sebagi suami kepada isteri. Tanggungjawab itu akan ditanya di akhirat kelak dan kalau dibiarkan isteri pertama dan kedua bebas kerana nak mengambil hati pun ada ada juga soalan yg bakal dijawab oleh suami kelak diakhirat.
    Denaihati recently posted..Google Webmaster penting untuk blogMy Profile

    • sweetkurma July 23, 2013 at 5:51 pm

      tanggungjawab tetap tanggungjawab walaupun pada isteri kedua yang kononnya hadir kemudian…. sayang 1000 kali sayang bila isteri2 tidak ada masalah, sang suami terus tak ambil pusing, buat hal sendiri dan setiap hari berangan-angan untuk tambah, walaupun pada hakikatnya untuk diri sendiri pun tercungap cungap (zahir dan batin)…. sedih dengan lelaki sebegini, moga anak2 lelaki ku terhindar dari perkara2 sebegini, aminn
      sweetkurma recently posted..luahan nombor 2My Profile

  • ejam July 23, 2013 at 7:31 am

    amanah dan tanggungjawab itulah yang berat untuk dipikul, andai tidak mampu usah sesekali terjebak ke kancah pemaduan ini yer wahai suami2 di luar sana.. 🙂
    ejam recently posted..Blog Abang Ensem di dalam Aplikasi News Loop.My Profile

    • sweetkurma July 23, 2013 at 5:52 pm

      betul tu, tanggungjawab itu lah penentu di mana tempat sebenarnya selepas kematian mengundang
      sweetkurma recently posted..luahan nombor 2My Profile

  • terbaek network July 23, 2013 at 8:43 am

    wah layan lagu plak kn hehe
    terbaek network recently posted..Tutorial Webmaster Tools WordPressMy Profile

  • Ayu Jamal July 23, 2013 at 11:30 am

    yang hadir kemudian kekadang bisa jadi penyeri untuk yang pertama tadi

    • sweetkurma July 23, 2013 at 5:53 pm

      yup, tapi suami pulak yang ambil kesempatan untuk lari dari tanggungjawab
      sweetkurma recently posted..luahan nombor 2My Profile

  • titan July 23, 2013 at 2:14 pm

    gua tak jumpa lagi perempuan yang sanggup bermadu dengan rela.
    titan recently posted..Writting is my passion.My Profile

  • wazy July 23, 2013 at 11:44 pm

    Nombor 2 dan lagu tu mempunyai kaitan jugak kan kak,bila sebut bermadu,ramai yang tak rela rasanya
    wazy recently posted..Bubur Lambuk Johor StyleMy Profile

  • Bang Iwan July 28, 2013 at 12:48 pm

    penggabungan dua keluarga menjadi satu bukanlah hal yang mudah. Inilah tantangan-tantangan yang akan dihadapi setiap orang yang menjadi nombor 2
    Bang Iwan recently posted..CRAZY LOVE – Cinta dan Persahabatan di Masa Pergolakan Putih Abu-AbuMy Profile

  • syifal July 31, 2013 at 11:35 pm

    Artikel di atas banyak informasi yang sangat luarbiasa, sehingga menambah suatu Ilmu Pengetahun yang dapatkan. Terimakasih gan semoga Amal Ibadah Puasanya diterima.
    syifal recently posted..Obat Tradisional Penyakit JantungMy Profile

  • Kongsi pendapat anda

    CommentLuv badge